FreeSpirit 4 – to nejlepší z nejlepšího.

Technické vychytávky, které později našly uplatnění i u jeho dalších nástupců. Cestovatelský komfort byl opět posunut na vyšší úroveň, což z FreeSpirit 4 udělalo „předváděcí vozidlo“ tohoto konceptu.

 

Technické údaje:

  • Volkswagen Transporter T5 GP, ročník 2015 s motorem 2,0 TDi – 75kW – 102 PS.
  • 2 místa k sezení, 2 místa na spaní.
  • Postel o rozměru 117×200 cm
  • 1 střešní okno s ventilátorem MaxxFan.
  • 3 boční výklopná okna se zatemněním a moskytiérou.
  • Nádrž na 84 litrů čisté a 45 litrů odpadní vody s analogovými ukazateli stavu hladiny
  • (obě nádrže umístěny v interiéru, jako ochrana proti mrazu)
  • Teplovzdušný bojler na ohřev 10 litrů vody / resp. el. ohřev 300W
  • Kompresorový chladící box ENGEL s objemem 32 litrů
  • Zabudovaný plynový dvojvařič DOMETIC s 2,75 kg plynu na palubě
  • LiFePo4 baterie Pylontech s kapacitou 200Ah (2560Wh)
  • Solární systém Victron Smart Solar s výkonem 315Wp/23A
  • Měnič napětí Victron Multiplus 1200 o výkonu 1000W s integrovanou síťovou nabíječkou 50A
  • Systém Cerbo GX s 5palcovým dotykovým displejem
  • Nabíjení od alternátoru během jízdy Victron Orion XS 50A
  • Naftové teplovzdušné nezávislé topení s výkonem 2kW
  • Kazetová markýza Fiamma F45s 260
  • Externí sprcha Reich v zadní části auta
  • Smart TV JVC

Předpříprava.

I toto auto si prošlo kompletní změnou vzhledu, kde „melounově žlutou“ barvu nahradila sexy písečně-saharsko-mokka-kapučínová hnědá, jejíž jemnost nenápadně zvýraznily černé doplňky a drsný raptor. 😍 Kombinace, o které jsem dlouho snil.

Někteří z vás si určitě kladou otázku, kde nastala chyba v počtech… Proč FS4 přišel na svět až po FS5 💁‍♂️? Ne, není to chyba v matrixu. 😁
Stručně řečeno – u FS4 započala přestavba už v momentě, kdy jsem se pustil do jeho lakování, a zatímco „dozrával“ jeho nový kabát, pustil jsem se do přestavby zákaznického auta, které bylo logicky pokřtěno jako FS5. A když FS5 opustil porodnici, pustil jsem se do dokončovacích prací na FS4. Jen abychom v tom neměli guláš 😏
Tím, že se jednalo o páté auto podobné koncepce, měl jsem v podstatě jasno v tom, co od „hotového produktu“ očekávám. Věci, které se osvědčily u předchůdců, byly zkopírovány a zbytek prošel určitým „vývojem“ 😌

Co je jinak?

Energetická soběstačnost.

Horké téma, které se týká každého obytného auta.
Konkrétně u FS4 byly nainstalovány 2 ks 100Ah LiFePo4 baterií s vlastním vyhříváním od firmy Pylontech, které v paralelním zapojení poskytují celé elektrosoustavě kapacitu 200Ah (2.560 Wh). Vzhledem na nízké energetické nároky zabudovaných spotřebičů (chladící box ENGEL – 36W, topení Autoterm 29W… atd.) se nám zvýšila „doba fungování“ v tomto autě bez možnosti dobíjení z původních 3-4 dní na 6-8 dní. 😇
Je to údaj, na který se může uživatel spolehnout v případě, že se s autem chystá kempovat delší dobu na jednom místě, například v Norsku během polární zimy. A když alternátor či solární panel nenabíjejí baterie, člověk ocení větší kapacitu svých baterií. Jako vedlejší produkt této „nafouknuté“ energetické soustavy se znenadání objevila možnost instalace měniče 12/230V s vyšším výkonem (v tomto případě 1200VAC = 1000W), kterou jsem okamžitě využil a do auta nainstaloval Nespresso kávovar 😋. Ten posunul míru komfortu života v dodávce o několik světelných kroků vpřed. 🙌

Systém Cerbo GX od Victronu a nové DC-DC nabíjení Orion XS-50.

Další z vychytávek, která do FS4 přibyla (až časem), byla řídicí jednotka Cerbo GX, která se stala centrálním mozkem tohoto auta.
Zastřešuje, kontroluje a dokonale řídí procesy nabíjení a vybíjení baterií. Všechny tyto údaje jsou pomocí modemu online přenášeny na VRM portál, kde jsou uloženy a přístupné majiteli. 5palcový dotykový displej GX Touch 50 zobrazuje všechny energetické toky ve vozidle, stavy nádrží čisté a odpadní vody a hodnoty teplotních čidel umístěných ve vozidle. Prostě vše na jednom místě 🙂
Původní DC-DC nabíječka Orion-Tr Smart 12/12-30A byla nahrazena za Orion XS 12/12-50A, což umožňuje podstatně rychlejší nabíjení baterií během jízdy.
Přibyl GPS monitoring a možnost vzdáleného ovládání zapínání nezávislého topení a elektrického ohřevu vody. To jen abychom nezapomněli 😏

Počet míst k sezení.

Počet míst k sezení? No jak to už v životě chodí, i tuto dilemu vyřešil „vesmír“ za mě. Zákazník, pro kterého jsem stavěl FS5, měl totiž v plánu nahradit „jednosedadlo“ spolujezdce za „dvojsedadlo“, aby bylo umožněno cestování třem lidem. U FS4 jsem v té době zvažoval výměnu dvojsedadla za jednosedadlo, které je na delší cestování podstatně pohodlnější a které „jako bonus“, díky své šířce, umožňuje přechod posádky z kabiny řidiče do obytné části auta. Samozřejmě bez nutnosti vystupování z auta.

Když stav potahů sedadel (z FS5) byl doslova žalostný, zvažoval jsem různé způsoby, jak jim navrátit „život“. Od opravy jednotlivých poškozených částí potahů sedadla a opěradla, přes jejich kompletní výměnu za nové (originál VW), jsem nakonec rozhodl nechat ušít nové potahy, které de facto překrývají původní potah a sedí dokonale. Při pohledu na ně člověk ani netuší, že se nejedná o celokožená sedadla, ale jen o potah 😏
Vyhotovila je na zakázku firma MAD SR s.r.o., která v segmentu „potahů na míru“ doslova nemá konkurenci. 😇

Volba obkladových materiálů.

„Zvýšení míry útulnosti“ byl jeden z bodů, který jsem si napsal na pomyslný seznam úkolů při plánování přestavby FS4.
Dostal jsem chuť nahradit tatranský profil (palubkový obklad), který jsem s radostí používal u každé z mých přestaveb, něčím jiným. Něčím „měkčím na omak“ a „teplejším na pocit“.
S ohledem na účel využití tohoto auta jsem se rozhodl pro prošivanou koženku, která splnila všechna má očekávání. Avšak argument, který zavážil asi nejvíce při výběru právě tohoto materiálu, byla „umyvatelnost“. Což je praktické, hlavně v létě, kdy se člověk na cestách nevyhne útokům komárů, mušek a jiného hmyzu.

Větrání a výměna vzduchu.

Klasické střešní okno Dometic Mini Heki bylo u tohoto auta nahrazeno střešním ventilátorem MaxxFann. Důvod byl jednoduchý – zajistit možnost větrání i během nepříznivého počasí. Konstrukce tohoto střešního okna totiž umožňuje jeho plné využití i v době, kdy venku doslova padají traktory, nebo hustě sněží.
Díky jeho 15cm převisu je vzduch nasáván zespodu, takže se do auta nedostane ani kapka. Darmo – fyzika je fyzika 😇

K dnešnímu dni je auto oficiálně přetypováno na „obytné“ a připravené na další dobrodružství. 😉