FreeSpirit 6 – GAZ GAZELLE BUSINES 4×4 – auto, které dokonale klame svým vzhledem.

„Výzva“, které jsem doslova podlehl, má benzínový motor o objemu 2700 cm³ s výkonem neuvěřitelných 104 koní. Tedy dohromady nic, co by se dalo považovat za „okouzlující“.

To „okouzlení“ je však skryté pod povrchem. Tedy pod podlahou. (abychom byli konkrétní)
Přesně tam je totiž umístěno to, co dělá gazelu gazelou. Redukční převodovka, mezinápravový diferenciál a uzávěrka zadní nápravy. Tři nejpodstatnější „orgány“, u kterých srdce offroadaře zaplesá 😍

Auto vyvolávající spoustu protichůdných emocí, „fabrikově“ ochuzené o veškeré moderní vymoženosti techniky, mezi které dnes už neodmyslitelně patří například airbag nebo centrální zamykání nákladového prostoru… dává jeho majiteli železnou jistotu v tom, že „co se v autě nenachází, to se cestou určitě nepokazí“. Jednoduchá technika, poctivá mechanika, opravitelné kdekoli a co je nejpodstatnější „kýmkoli“.

Zatímco Gazela na kultivovaných evropských silnicích přebírá jízdní vlastnosti „těžkého nákladního auta“ s ideální rychlostí přesunu 80-90 km/h, v okamžiku, kdy se jedno z jejích šesti kol dotkne štěrku, hlíny nebo bahna, mění se na bestii, oblečenou do kožešiny vychudlé srnky s malými rohy.
Brutální nájezdové úhly, neuvěřitelná trakce v terénu a podvozek, který žehlí nerovnosti „a-la parní válec“, jsou aspekty, které dokážou posunout hranice „dovolených destinací“ z mezi státních na mezinárodní.

Technické údaje vozidla a přestavby

  • Pevnostní nárazníky. Přední vybavený navijákem, zadní s držákem rezervy, osazené firmou Eltrans Liberec s.r.o.
  • 3 místa k sezení, 2 na spaní
  • Postel o rozměrech 128×200 cm
  • Střešní okno s ventilátorem MaxxFan
  • 4 boční výklopná okna vybavená zatemněním a moskytiérou
  • 125L nádrž na pitnou vodu a 80L nádrž na odpadní vodu, umístěné v interiéru
  • Přídavná 32L nádrž na naftu pro nezávislé naftové topení s výkonem 2 kW
  • Teplovzdušný bojler na ohřev 10 litrů vody / el. ohřev 530W
  • Kompresorový chladící box ENGEL s objemem 32 litrů
  • Vestavěný plynový dvojvařič DOMETIC s 5,5 kg plynu na palubě
  • 2 ks LiFePo4 baterií Renogy s celkovou kapacitou 200Ah (2560Wh)
  • Solární systém Victron Smart Solar s výkonem 400Wp/28A
  • Měnič napětí Victron Multiplus 1600 o výkonu 1300W s integrovanou síťovou nabíječkou 70A
  • Nabíjení od alternátoru během jízdy Victron Orion 30A
  • Kazetová markýza Fiamma F45s 320
  • Externí sprcha Reich v zadní části auta

Naftové nezávislé topení v benzínovém autě 🤔

Jak jsem již na začátku naznačil, „paní Gizéliu“ pohání benzínový motor, který byl hned na začátku své cesty vybaven LPG systémem.
No a někde v tomto okamžiku by člověka napadlo, „je to jasné – topení bude benzínové nebo plynové.“
My jsme se však rozhodli jít vlastní cestou a do auta jsme namontovali naftové topení – Autoterm/Planar 2D, které se jako ruský produkt do ruského auta jednoduše hodí 🙂 (jeho benzínová alternativa zatím není v nabídce)

Pod auto jsme tedy přidali 32L nádrž na naftu, vybavenou vlastním plovákem a tankovacím hrdlem, které umožňuje tankování zvenčí. Ta nám při spotřebě 0,1 – 2,4 l/h umožní v autě nonstop topit 5-13 dní v kuse, v závislosti na nastaveném/požadovaném výkonu.

Uchycení markýzy

Další téma, u které jsme se zapotili. Ani ne tak já, jako pán svářeč, jehož úkolem bylo vytvořit dokonale rovné a dostatečně pevné „kotvící body“ pro uchycení budoucí markýzy. Akt, který u jiných aut zabere pár desítek minut, u Gazely trval dohromady 5 dní.
I když laminátová střešní nadstavba tohoto auta je „pochodzí“, s vertikální zátěží do 400 kg, její boční stěny nejsou silnější než pár milimetrů (slovy – asi dva). Takže zavěsit 3 metry dlouhý předmět s váhou 20 kg na stěnu auta tak, aby vydržela otřesy v terénu, byl oříšek.
Železné desky, přivařené z vnitřní strany přímo na karoserii auta, propojené se třemi obloukovými výztuhami střechy, zvenčí doplněné o trojramenné „exteriérové difuzory“ (viz foto), dohromady vytvořily dokonalou základnu pro naši Fiammu F45s. 😇

Koncept celé přestavby byl navržen pro dva lidi, kterým umožní pohodlné cestování po celý rok. Množství komodit na palubě je dimenzováno tak, aby posádka nebyla omezována častými (nucenými) přesuny za zdroji vody, elektřiny či plynu. Dalšími aspekty, jako průchodnost v terénu a obrovské množství úložných prostorů, toto auto doslova předurčují k cestě za životním zážitkem. 🙌

Cena přestavby 929.000 CZK s DPH